maanantai 4. elokuuta 2014

Ei täällä varmaan käy enää kukaan, mutta laittelenpa itselleni vielä muistiin muutaman seikan..


Reitille tuli yhteensä mittaa 7247km kotiovelta sinne ja takaisin.. Rahaa meni  taas sen verran etten viitsi ruveta edes ynnäilemään. Yhtään ei kyllä sen puolesta harmita, joka euron arvoinen reissu oli jälleen. Joillekkin tuonne päin matkaaville näistä hinnoista voi olla hyötyä reitin suunnittelussa..

Storebeltin silta: 17.10€
Öresundin silta: 25.30€
Lauttamatka Rödby-Puttgarden: 53,34€

Eli halvemmalla ja yleensä nopeammin Tanskasta Saksaan pääsee siltaa pitkin. Tuon Öresundin sillanhan joutuu ajamaan joka tapauksessa. Matkaa tulee vain n.120km lisää.

Hotellit maksoivat etelässä aamupalan kanssa säännöllisesti n. 30-40€, joten telttaa en välttämättä ottaisi tuonne mukaan. Ainakaan jos on menossa suoraan laivalla Eurooppaan. Pohjoismaisten hotellien hintatasosta ei ole kokemusta, teltassa yövyin Ruotsin puolella n.20€ korvausta vastaan.


Yleisiä mietteitä reissusta..


Lähtiessä mielessä oli mm. tietenkin reissun turvallisuus.  Mahdollisia riskejä matkailuun sisältyy enemmän kuin kotona olemiseen, vaikkakin tilastot kertovat kodin olevan vaarallisin paikka. Yhtään läheltä piti- tilannetta ei onneksi sattunut, vaikka liikenteessä oli tottakai muuan ajopeli enemmän kuin kotomaan teillä. Kaupungeissa ajo oli myös tehty huomattavasti helpommaksi kuin kotomaassa. Esimerkiksi kyltit olivat selvästi näkyvillä, eikä ruuvailtu ympäri talojen seiniä ja kaistaviivat piirretty risteyksiin  selkeästi läpi risteysalueen ym.
 
Oli myös mukava huomata kuinka paljon paremmin moottoripyöräilijät otetaan huomioon keskisessä Euroopassa. Kukaan ei esim. soittanut torvea kun ajeli onnettomuuden takia pysähtyneen liikenteen seassa kaistojen välissä/pientareella, rohkenin tekemään näin muutaman paikallisen pyöräilijän esimerkistä.




Pyörästä voisin sen verran mainita ettei mitään teknisiä ongelmia reissulla ollut, vaikka mittariin tuli kotimatkalla täydet 100tkm. Moni pelkää ostaa enemmän ajettuja pärriä, mutta todellisuudessa perus mp:t kestävät hyvin huollettuna yleensä vähintään sen 150tkm ilman isompia remontteja. Netistä luin jopa yli 200tkm ajetuista VFR:istä, kun olin ostamassa omaani. Kuitenkin pieni ajatus pyöränvaihdosta on alkanut kytemään päässä, eikä ainakaan Italiassa nähneeni Ducatin ja BMW:n lukemattomat matkaendurot helpota tilannetta..


Ensi kesälle ei ole vielä selkeää matkaideaa. Työpuolellakin on ainakin tällä hetkellä niin hiljaista, että saa nähdä miten käy. Eiköhän sitä jossain kuitenkin aina pääse käymään. Norjassakin voisi jälleen pienen tauon jälkeen pyörähtää, sielläkin on vielä paljon paikkoja käymättä.

Jos ei ole käynyt selväksi niin suosittelen kyllä kaikkia vähänkään matkamoottoripyöräilyyn hurahtaneita käymään Alppimaisemissa jos vain on mahdollisuus. Loppuun vielä linkki videoon matkan mieleenpainuvimmasta tiestä. Videolta Passo Gavia ei näytä yhtään niin hurjalta kuin itse ajaessa, mutta eiköhän tämä pienen matkakuumeen nostata tänne vielä eksyneille.
 

Gavia




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti